Tips voor startende ondernemers
Je loopt al een tijdje rond met een idee en wilt het in de praktijk brengen. Gaaf, je gaat je eigen bedrijf beginnen als ZZP’er! Je hebt een gedegen marktonderzoek uitgevoerd en natuurlijk voldoende kapitaal bij elkaar verworven, anders kan je moeilijk beginnen. Echter, na je inschrijving bij de Kamer van Koophandel betekent het niet dat alles van een leien dakje zal verlopen. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan je wellicht denkt. Lees dus gauw verder, om jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden!
Schrijf een solide ondernemingsplan
Je product of dienst heeft geen kans van slagen als je niet van tevoren gecheckt hebt of mensen er wel behoefte aan hebben. Dit heb je al onderzocht in je marktonderzoek. Ook moet je een marketingplan maken en een financieel plan. In het marketingplan vertel je hoe je jouw product of dienst onder de aandacht gaat brengen bij jouw doelgroep. Daarnaast is het financiële gedeelte misschien wel het belangrijkst: hoe gaat alles gefinancierd worden? Zo kun je je eigen spaargeld gebruiken, maar ook krediet aanvragen of particuliere investeerders benaderen. Hoe concreter je ondernemingsplan, hoe beter voorbereid je bent. Ook zullen investeerders of bijvoorbeeld de bank er om vragen. Laat, als het kan, je plan ook doorlezen door een professional.
Denk aan verzekeringen
Als je in loondienst werkt, ben je verzekerd als je bijvoorbeeld niet kunt werken wegens ziekte. Je krijgt dan gewoon doorbetaald, net zoals wanneer je op vakantie gaat. Dit geldt niet voor zelfstandige ondernemers. Daarom dien je een arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp af te sluiten. Dit is niet verplicht, maar wel verstandig. Mocht je een tijd niet kunnen werken omdat je ziek bent, dan krijg je een gedeelte van de gemiste inkomsten terug. Wees je ervan bewust dat ziekte invloed heeft op je privéleven: jouw privé- en zakelijke kosten lopen gewoon door, terwijl je niet of minder kunt werken. Deze moeten alsnog gewoon betaald worden. Kijk eens op Tulpenfonds voor meer informatie over verzekeringen.
Analyseer de resultaten
Na verloop van tijd merk je of jouw business een beetje aan het lopen is of juist niet. Het is belangrijk om na een bepaalde periode de resultaten te analyseren. Zo weet je waar je staat en hoe het gaat. Je kan dan eventueel tussentijds bijsturen of veranderingen doorvoeren. Alleen door de resultaten bij te houden, weet je wat werkt.